tisdag 18 november 2008

Läste i NSD

Med en kopp Te läste jag tidningen vid köksbordet medan dottern fixade sig klar för att skjutsas till skolan. På insändarsidan hittade jag något som gjorde mig upprörd.
En insändare om hur det fungerar här i "min kommun" då de plockas ut vikarier till skola/förskola.
Kalixkommun har något som dom kallar sms vikariepool.
En vik pool där alla som inte står med i brottsregistret kan anmäla sig.
Då de behövs vikarie på en förskola skickas mass sms ut till alla anmälda vad jag förstod av insändaren.
Sedan är de upp till var och en att svara. Snabbast får jobbet den dagen. Oavsett utbildning.
En lärare/förskollärares utbildning verkar inte betyda mycket för kortare vik, de låter skrämmande.
Signaturen "Inte bara mamma utan även lärare" väljer att prioritera de barngrupper hon för dagen arbetar i, hon bär inte på sig mobilen ständigt och missar därför jobb.
Vad är detta!!! Vart är vårat samhälle påväg. Barnen är vår framtid, skall de vikarierande koncentrera sig på barnen eller mobilen....
och vart tog betydelsen av högskoleutbildning vägen... näää skärpning Kalix kommun!!!!

Inga kommentarer: