torsdag 19 februari 2009

Teknik på gott och ont...

Förr när vi var små (med vi menar jag oss 40+ are) Då var allt så annorlunda mot nu. Vi pratade till varandra, ropade fula ord då vi var arga, skrev möjligtvis lappar.

I dag har möjligheterna att uttrycka sig på både gott och ont ökat otroligt.
Du kan via ett snabbt skrivet sms förstöra livet för någon annan, hårda ord växlas över nätet, via mail och msn. Alla dessa så kallade mötesplatser där vuxna, barn och ungdomar går med... ställen som Lunar, Bilddagboken, Stallet tex, nu tänker jag på barn då jag skriver.

I går fick jag veta att min dotter och hennes kompis fått reda på en flickas lösenord till en sida hon hade på nätet.
Dom hade utan att begripa hur korkat och elakt de är gått in på sidan.
Ändrat i hennes pres, skrivit fula saker om henne.
Jag mailade omedelbart stallet.se som den sidan heter för att få utdrag på vad dom skrivit, jag ville inte höra utan se de svart på vitt.
Så otroligt dumt gjort, jag pratade med Sanna länge och väl , jag hade en gråtande flicka som ångrade de hon gjort som somnade av utmattning i går kväll. Att hon är medveten om felet de tvivlar jag inte på, nu vill jag väldigt gärna att hon ska prata med den andra flickan om de som inträffat. Säga förlåt.

När jag nu är inne på de där med ny teknik så måste jag få inflika att det är inte bara i barnens värld som de rör om i grytor.

Även bland oss vuxna har nog många drabbats av nackdelar med teknikens framsteg. Blivit svikna, bedragna, missförstådda,utelämnade via den nya teknikens möjligheter.

Inga kommentarer: