tisdag 2 oktober 2012

Kreta

Dagarna på Kreta går fort. Det är redan tisdag, vi kom hit på lördag em. Hyrbilen är hämtad i går. Vi har hunnit med diverse strapatser. Roliga och mindre roliga. Tur upp i bergen igår, apelsin och kastanjplockning. Vägarna här på Kreta är inte de roligaste att åka efter. Dom är branta utan vägräcken. Och de är inte en höjdrädda Ewas drömm. Nå väl, vackert var de. Bilder kommer senare. Efter bergsstrapatsen tillbringade vi några timmar vid havet innan det blev kvälls shopping i Chania. Sofia var den som shoppade, vi andra promenerade och njöt av den otroligt vackra staden spec de trånga mysiga gränderna med dess tavernor. Så till dagen i dag. Som inte har slutat än.... Jag sitter i bilen och bloggar. Vi har åkt ut i urbebyggelsen efter de gräsligaste vägar du kan tänka dig, smala. Omöjliga att mötas på. Tur vi endast på alla dessa mil bara stött på två bilar och en getbonde. Vid vägs ände, som i mulle mecks spel får vi parkera för att ta oss vidare mot vårat mål. En egen badstrand, väl framme var de värt sitt pris. De blåa klara vattnet som ligger inbäddat av klippor likt en turkos lagun. Jag har aldrig sett något liknande och kommer nog inte att göra heller för hit åker jag INTE en gång till vägen var GRÄSLIG. I de fantastiska vattnet gjorde jag de för första ggn i livet om så för vara ett kort ögonblick med lånade saker. JAG SNORKLADE, och så vackert. Stim med fiskar. Små vita med svarta ränder. En rund gul med mörkblå rand mm. Nu är jag såld. Det var som på tv. Jätte vackert!!! Efter njutfullt bad åker vi hemåt mot hotellet. Den smala grusiga bergsvägen är fruktansvärd. Plötsligt händer de, PUNKTERING!! I obygden på Kreta. Jämmer och död, ja de var bara för Bill och Bull att hoppa ur bilen och fixa. Nu är de gjort och vi rullar vidare, jag bloggar lite och slappnar av. Strax matstopp. Ha de bra alla i kyliga Sverige.

Inga kommentarer: