måndag 14 januari 2013

Skönt med rutiner.

Måndag och vardag. Vaknade då min man åkte till jobbet. Steg upp och åt min goa klibbiga gröt tidigt.
Bra med rutiner :) 
Sedan kröp jag och mina håriga killar ner i sängen för en mys-stund.
Vi låg i sängen och jag tittade ut på gryningen. De är härligt att se ljuset äta upp mörkret.

Hade tänkt minska ner på prednisolonet i dag, men jag var rätt risig så från i morgon sänker jag dosen. Cortison är verkligen fantastiskt för mina leder, dock inte för resten av kroppen. Men glädjen att jag kan  röra på mig gör de värt de.
Helgen har varit lugn, hemma helg. Söndagen spenderades ute större delen av dagen. Älskar denna årstid då graderna håller sig kring -10.

Förutom en husmors vardag med städ, disk, tvätt och matlagning så har jag hunnit med mig själv oxå i dag.
Jag har gått en lång skön promenad med hundarna, andas in den friska luften och njutit av tystnaden. Sådana stunder förstår jag varför vi bor här. Så nära "stan" men ändå så långt borta.

Jag är benhård med mig själv, en eller två promenader per dag. Simning minst två dagar denna vecka. Även om de känns tungt. Jag kan, jag vill, jag ska!!! Min kropp ska få tillbaka sin styrka.

Nu har vi precis ätit middag, dottern städar sin enorma garderob, maken fixar med trappan och jag hamnade vid datorn. Känner mig lite rastlös. Men för lat för att hitta på något mer idag. Kanske är de nått bra på TV?














1 kommentar:

Ninni sa...

Har kikat lite här hos dig och ser att du har besvärliga nätter med värk. Känner igen mig.
Tyvärr verkar inte kortison hjälpa på min värk så det är nog mest fibro-värk jag har - inte så mycket psoriasisartrit-värk. Synd egentligen då jag ändå proppat i mig kortison i över två år p.g.a. en sklerit i mitt högra öga men den i sin tur orsakas tydligen av min psoriasisartrit... komplicerat sånt där.
Jag hoppas du får prova biologiska läkemedel för det ska kunna hjälpa vid olika reumatiska sjukdomar.
Vad du är duktig som ser till att röra på dig. Det är viktigt och nödvändigt. Jag cyklar på min motionscykel 30 minuter fyra dagar i veckan. Den femte dan tränar jag i varmbassängen. Ibland cyklar jag även på helgerna för min värk minskar lite då jag cyklat. Jag kan tyvärr inte ta promenader då jag får så himla ont av det.
Fortsätt röra på dig och kämpa på!