torsdag 21 augusti 2008

Skolstart



I dag börjar skolan här i Kalix.
Dottern vaknade duktigt, steg upp och fixade sig, åt frukost i rask fart.
Förväntansfullt cyklade hon i väg för att möta en kompis som bor i ett kvarter intill.
Sedan bar de iväg till skolan. Hon börjar bli stor, börjar 5:an.
Det är första året hon inte bett mig följa med första dagen.
Jag hade gärna gjort de eftersom jag är hemma. Men jag hinner. Än är de många dagar till jag börjar jobba.
Jag har nog inte nämnt de här, men jag är sjukskriven. Har börjat med ny reuma medicin.
I dag är kroppen faktiskt riktigt bra, jag känner mig så glad.
Har varit och solat redan nu på morgonen, nu väntar en dusch. Ska sedan läsa min senaste bok.
Tyckte den passade mig då jag var på affären härom dagen så jag köpte den.
Har inte hunnit långt i den så om den är bra kan jag inte svara på.
Låt inte titeln skrämma dig.



Sara är 30 år och redan bitter. En riktig bitterfitta faktiskt. Så en dag i januari när allt blir outhärdligt lämnar hon man och barn för en veckas tankepaus på tönt-Teneriffa.Med sig på resan har hon Erica Jongs 70-talsklassiker Rädd att flyga, och hon läser och undrar hur det kunde gå så långt att hon längtar mer efter en hel natts sömn än ett knapplöst knull.Det var ju inte så här det skulle bli. Hon drömde ju bara om kärleken som alla andra.Sara känner sig lurad och bitter när hon tänker på alla kvinnor hon känner som liksom hon dräneras på energi i familjefängelset. Är det ett ofrånkomligt arv i rakt nedstigande led - från hennes rastlösa mammas diskande eksemhänder till hennes eget nervösa duktighetskomplex?.......

Inga kommentarer: