onsdag 13 maj 2009

Uppdrag granskning....

Tittade på uppdrag granskning på tv i kväll. De handlade om äldrevården och de sparkrav kommunerna har på sig. Besparingar inom äldreomsorg och skola. Uppdrag granskning sände ett reportage från ett äldreboende i Timrå utanför Sundsvall. Jag kände så väl igen undersköterskans berättelse om tidspressen, att vi i jobbet är jagade av tiden. En matleverans får ta si och så länge, morgon hjälpen en annan tid. Tillsynsbesök på 0,17, tror de är tio minuter. Vad hinner du prata med en gammal människa om på tio minuter, för vissa tar de bara tio minuter att komma upp ur sängen och kanske in i köket innan pratstunden och den ev lilla hjälpinsats vi utför, tex medicingivning eller avtag av stödstrumpor. Så du kan förstå hur fort dom måste uppleva att vi går. ordväxlingen blir ytlig, mest väderprat. De är lätt och går fort.
Jag trivdes förr med mitt jobb, var stolt och glad, gav av mig själv och kände att jag tilläts de, i dag orkar jag inte längre på samma sätt. Besöken hos våra vårdtagare är många och korta. Vissa dagar hinner du kanske utan att överdriva med 20 besök. 20 personer, med olika behov, krämpor, humör, viljor. Som undersköterska ska du passa in hos 20 olika personer, känna av hur dom mår och hur du skall förhålla dig, alla behöver behandlas olika.
Att vi jobbar med levande människor verkar politikerna ha glömt, det ska sparas. Samtidigt som de ska sparas på vårdinsatserna höjer kommunen priserna på utförda tjänster. Städ är ett exempel, kommunens pris är så högt att det blir billigare för de hjälpbehövande att anlita privat städning. På så sätt kan dom säga bort den hjälpinsatsen hos oss. Vi får mindre arbete, och vad är summan av detta. Jooo att vår arbetsgivare kan dra in ytterligare personal. Karusellen snurrar på fortare och fortare och snart har halva arbetsstyrkan ramlat av....

Inga kommentarer: