onsdag 13 maj 2009

Knarkmissbruk på friskolan i Kalix.

Norrskenets Friskola i Kalix hade för inte så länge sedan informations träff för personalen. Dom fick se en film om hur man upptäcker drogmissbruk hos tonåringar. Mycket bra! De väcker allas uppmärksamhet, skolan har varit skonad från drog problematiken. men man vet ju aldrig. Min son är 15 år och går på den skolan. Han har gått på skolan sedan den startades och trivs bra, de är lugnare än på den andra högstadieskolan som för övrigt är den enda i Kommunen. Som många andra tonåringar har min son en lite tuff attetyd utåt, ska vara cool och obrydd. Bakom den kaxiga fasaden gömmer sig en mycket mjuk och fin pojke. Något som många lyckats se bakom masken, men inte alla. Inte en av hans lärare, i dag onsdag 13 maj försover han sig. Kommer 30 minuter försent till första lektion. Han går in, söker reda på en dator till de projektarbete som klassen håller på med. Arbetet hinner inte komma igång förän biträdande rektor och skolchefen kommer in i klassrummet. Säger till min son att han omedelbart ska följa med dem till skolsköterskan, att han är "sjuk"?? Min son reagerar frågande med självklart går han med till skolsköterskan. Där får han veta att den lärare han hade på första lektionen kallat på biträdande rektor och skolchef därför att min son ansågs komma drogpåverkad till skolan!! Skolsköterskan, en väldigt duktig och kompetent person ser honom och förstår direkt vad som är problemet. Min son är diabetiker, insulinbehand. Hon förklarar omedelbart för personalen att han har blodsockerfall, ger honom druvsocker. Min son är både ledens och besviken över att bli behandlad så på sin skola. Av personal som borde vara väl informerad om att han är diabetiker. Hade inte den rådiga skolsköterskan funnits på plats hade de kunnat gå illa för min son. Min son har gått snart två treminer på skolan, hans klassföreståndare har lovar att informera samtlig personal om sjukdommen. Tyvärr har det inte blivit av. Nu är min son kränkt och besviken på skolan. Den skola som jag som mamma trodde så mycket på....men där ser man....Våra barn är de käraste vi har och då barnen är i skolan förväntar vi oss att dom har de bra, att dom blir sedda och förstådda....inte förolämpade och förödmjukade!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

stackars han...att lärare kan vara så korkade ja just ja vi bor ju i Kalix glömde ju bort det för nån sekund eller kanske man vill förtränga det..nå väl jag hoppas läraren ber om ursäkt till killen, vet hur det kan vara... är själv diabetiker

Jessica sa...

Hej där vännen!
Jag hoppas din son har återhämtat sig lite iaf men just sådana här episoder sätter spår hos våra tonåringar som blir dömda utifrån utseende etc av "vuxna" i sin omgivning. Och som föregående talare... kalix är kalix!!! Jag sänder dig och din son (och hela familjen) en varm kram från luleå.

Eija sa...

Ja du ser hur tokigt det kan bli... Tycker synd om pojken som blir drabbad och blir riktigt förb.. på dom som tar för givet att han är drogpåverkad. Fy fn för såna lärare..