lördag 28 juni 2014

Lördags blues

Ja nu är de ledigtid. Vaknade till fågelkvitter och en stor sol redan klockan sex på morgonen. Gick ner och släppte ut katten. Så härligt de var ute. Satte mig på bron, andades in morgonluften som redan denna tidiga timma var uppvärmd av solens strålar. Funderade om jag skulle överraska maken med frukost på sängen men beslöt mig i stället att krypa ner ett tag till. Ett mycket dåligt beslut, vaknade igen 10.30
Förmodligen behövde jag sova ut, men jag är hundra ggr tröttare nu än klockan sex i morse. 
Jag vill bara vara i helgen och beundrar folk som kan leva så. Hela arbetsveckan har jag tänkt på helgen. På hur skönt de ska bli att " bara vara", men så blir de aldrig. Innan jag ens öppnat ögonen en andra ggn i dag var maken igång. Vi ska bäddarent, han slet bort sängkläderna innan jag var ur sängen nästan. Jag gick ner, borstade tänder, satte på vattenkokaren och han skramlade runt. På med tvättmaskinen. Jag försöker konsentrera mig på frukosten. Dammsuga måste vi, avbryter frukostfixet för att dammsuga nedervåningen och trappan. Klart! Nu gör jag min frukost klar. Tar med den ut i solen som tyvärr inte värmer lika skönt ännu, burr. Jag älskar att äta frukost utomhus men detta var inte skönt :(
Maken kommer ut, han pratar på om att köpa gräsklippare... Alla dessa maskiner man ska ha till ett hus som går sönder. Nå väl, nu ska här inhandlad en ny. Efter frukosten går jag in, jag fryser och är hängig. Vill bara vara, maken börjar fixa en tavla som gått sönder, springer ut och skruvar i altanen. Ilar än hit än dit, jag blir tröttare av att bara se de. 
Går upp på övervåningen och sätter på rena sängkläder, då är han vips där och hjälper snällt till. Sedan bär han ut vår stora rya som ska tvättas med högtryckstvätt, hämtar dammsugaren och tar sovrummsgolvet. Jag känner mig ivägen och går ner. 
Var är denna lugna mysiga lördag som jag hoppades på?
Jag hade velat vakna tidigt, göra frukost. Ta båten och åka iväg på lång tur. Till Kalix, eller varför inte Frevisören.
Bara vara, njuta av livet. Men ja.... Så här blev de. Jag har inte framfört min önskan heller så jag kan inte klandra någon att de inte blev bättre. 
Dagen blir vad man gör den till.
Nu blir jag avbruten i mitt skrivande av maken som kastat in kvällens middag för upptining i micron. Karré, jahaaa och vad ska vi göra av den?!  
Och minsann får vi inte besök oxå?!:)
Önskar alla en trevlig lördag !

Inga kommentarer: